Kalendarium

* Od 5 do 30 września 2017 r. - piesza pielgrzymka do Santiago de Compostela
* bezterminowo: Akcja społeczna Zielone Bronowice

czwartek, 9 października 2014

Rusałka pawik

Taką jesień uwielbiam - skąpaną w słońcu, suchą i ciepłą. Chętnie zatrzymałabym ją w stopklatce. Podczas rodzinnego wyjazdu zapolowałam bezkrwawo na motyle. Łapczywie spijały nektar z aksamitek przy pamiątkowej tablicy na... cmentarzu w Chodowie koło Miechowa.


Rusałka pawik (Inachis io) należy do najbardziej pospolitych motyli w Polsce. Silnie ubarwione skrzydła w intensywnie brązowo-czerwonym kolorze posiadają na swoich końcach wielobarwne plamki imitujące oczy. Ich zadaniem jest odstraszanie drapieżników, ale na mnie działają one przyciągająco.

Jako dziecko hodowałam motyle. Włóczyłam się po chaszczach w poszukiwaniu gąsieniczek. Na podstawie atlasu identyfikowałam gatunek i ustalałam właściwe menu. Dziurkowałam zakrętki od słoików, aby zapewnić moim zwierzątkom dostęp powietrza i karmiłam ulubionymi roślinami. Obserwowałam, jak larwy przepoczwarzają się i czekałam na ich przeobrażenie się w motyle. Ostatnim etapem było wypuszczanie skrzydlatych przyjaciół na wolność. Wybierałam te najbardziej urokliwe plenery, żeby złagodzić ból rozstania. Paradoksalnie, im ładniejsza była gąsieniczka, tym brzydszy był osobnik dorosły. Najciekawsze formy w dzieciństwie przybierają ćmy. Nie wiem natomiast, dlaczego nigdy nie zrobiłam rankingu poczwarek.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz