Kalendarium

* Od 5 do 30 września 2017 r. - piesza pielgrzymka do Santiago de Compostela
* bezterminowo: Akcja społeczna Zielone Bronowice

środa, 17 lipca 2019

Osadnik kostrzewiec

Na polance natura przygotowała dla mnie ławeczkę. Usiadłam na wygrzanym w słońcu przewróconym pniu w oczekiwaniu na resztę ekipy, która mozolnie wspinała się po stromej leśnej ścieżce. W mgnieniu skrzydeł ktoś usiadł obok.
- To moja miejscówka - motyl próbował mnie przestraszyć oczkiem z białą źrenicą w obszarze subwierzchołkowym. 
Nacisnęłam spust migawki. Odleciał onieśmielony perspektywą blogowej sławy.


Osadnik kostrzewiec (Lasiommata maera) należy do rusałek z podrodziny oczennicowatych i jest typowym gatunkiem palearktycznym. Na wierzchniej stronie skrzydeł motyla dominuje barwa brunatna z rdzawopomarańczową, przerywaną przepaską zewnętrzną. Charakterystyczne oczka z białymi źrenicami pełnią funkcję odstraszającą wobec potencjalnych wrogów. Na miłośników przyrody działają wprost przeciwnie - kusicielsko i przyciągająco. Na zdjęciu uwieczniłam samca. U samicy pomarańczowe strefy są większe i silniej zaznaczone.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz