Kalendarium

* Od 5 do 30 września 2017 r. - piesza pielgrzymka do Santiago de Compostela
* bezterminowo: Akcja społeczna Zielone Bronowice

czwartek, 15 sierpnia 2019

Velum ormiańskie

Niektóre przedmioty przyciągają mnie z niewytłumaczalną siłą. Tak było z kawałkiem haftowanej materiału, który po prostu musiałam zobaczyć. Czułam, że mnie wzywa do Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius. Może moje losy w jednym z poprzednich wcieleń splotły się z Armenią? A może to fascynacja jej kulturą?

Fot. Maciej Wojtczak


Prezentowane velum, czyli nakrycie na kielich liturgiczny, datowane jest na XIX w. i było darem mieszkańców pobliskiej wioski dla klasztoru św. Jana Chrzciciela w Muszu. Tkanina wykonana jest z bawełnianego batystu i haftowana nićmi jedwabnymi oraz nićmi i blaszkami ze srebra. Można na niej podziwiać przedstawienia figuralne: Baranka Bożego (Agnus Dei), Chrystusa Zbawiciela Świata (Salvator Mundi), św. Szczepana, św. Jana Chrzciciela, św. Rypsymę oraz aniołów i serafinów.


 



O historii Ormian, nieistniejącym już klasztorze w Muszu i wreszcie o samym velum opowiedzieli nam Krzysztof Stopka, Jakub Osiecki oraz Joanna Sławińska. Na koniec usłyszałam głos ormiańskiego anioła, czyli Hasmik Baghdasaryan, ale to już temat na następną opowieść.






1 komentarz:

  1. I don't even know hoow I ended uup here, but I thought this post was
    good. I do not know who you are but definitely you're going to a famous blogger if you
    are not already ;) Cheers!

    OdpowiedzUsuń