Kalendarium

* Od 5 do 30 września 2017 r. - piesza pielgrzymka do Santiago de Compostela
* bezterminowo: Akcja społeczna Zielone Bronowice

niedziela, 11 listopada 2018

Quest niepodległościowy

Quest to gra terenowa, w której uczestnicy rozwiązują wierszowane zagadki i w dowolnym terminie pokonują trasę. Z okazji Święta Niepodległości wzięłam udział w dwóch krakowskich zabawach z historią w tle. Pierwsza z nich nosi tytuł "Śladem Ziuka po Krakowie - do niepodległości!" W rolę narratora wciela się sam Józef Piłsudski. Quest jest dostępny w internecie w formie pdf do wydruku albo w aplikacji mobilnej. Podobno w punktach informacji miejskiej można dostać gotowe ulotki, ale nie udało mi się na nie trafić. Polecam wszystkim taką formę plenerowej aktywności, a moje własne wrażenia przedstawię w konwencji rymowanej.


W labiryncie miejskiej prozy
Ktoś wyznaczył wierszem szlaki,
Cenny skarb złożył w depozyt,
W strofach ukrył jasne znaki...

Spacery po mieście lubię,
Dzielnie przemierzam ulice,
Wśród wskazówek się nie zgubię
I odkryję tajemnicę.

Ruszam w drogę żądna chwały.
Rozpoczynam na Wawelu,
Odczytuję inicjały
Na pomniku, jednym z wielu.

Jeszcze pokłon w krypcie składam,
gdzie spoczywa Patryjota
i ruszam po jego śladach.

Przekraczam zamkowe wrota.
Czytam zachowane słowa.
Remont był darczyńców dziełem.
W charakterze podziękowań
Mury zdobi wzór z cegiełek.




Kolumna nazwisko zdradza
Na pobliskim małym placu.

Idę dalej, tam gdzie władza,
Urząd kryje się w pałacu.
Odwiedzam jego podwórze.
Szukam słów, na jasnym tynku
Tablicę ukryto w murze.

Dalej pójdę w stronę rynku.
W miejscu dawnego odwachu
Odczytam kolejne frazy.
Spojrzę w paszczę lwu bez strachu
Bo obydwa śpią jak głazy.




Idę w zachodnim kierunku,
Szukam znaków na fasadach,
Gdzie napis na grawerunku
O cywilach opowiada,
Dzielnych członkach komitetu.

Skręcam w prawo, patrzę w lewo
Na gmach Uniwersytetu.
Rośnie przed nim wielkie drzewo,
Symbol wolnościowych dążeń.

Na rogu rozczarowanie,
Przez chwilę bezradnie krążę,
Treść zasłania rusztowanie,
Lecz w pamięci mam tablicę.
Odtwarzam braki w przestrzeni,
Bo znam Marszałka ulicę.

Omijam ciągi kamienic,
Zmierzam do następnej płyty
Bohaterstwu poświęconej.
Szukam w literach wyrytych
I idę w pomnika stronę,
Gdzie cyfry na mnie czekają.

Zaglądam w moje notatki,
Już zagadkę odsłaniają.
Uzupełniam puste kratki.




Zbliża się kres mojej drogi
W tym historycznym spacerze.
Witają mnie domu progi,
Skąd wyruszyli żołnierze.




Kroki dzielą od nagrody,
Czytam datę przy schronisku,
Przede mną ostatnie schody.

Zerkam do moich zapisków,
Bo kto starannie zgromadzi
Wszystkie słowa w questu zdaniach,
Temu hasło tytuł zdradzi,
Poda jego rok powstania.

Na recepcję muszę skręcić,
Skarb zdobyty popisowo:
Mam już portret na pieczęci.
Pora ruszyć w trasę nową.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz