Kalendarium

* Od 5 do 30 września 2017 r. - piesza pielgrzymka do Santiago de Compostela
* bezterminowo: Akcja społeczna Zielone Bronowice

piątek, 15 grudnia 2017

Pielgrzym

dwie intencje
te najbliższe
co dały życie
spakowałam do plecaka bez muszli
wsunęłam pomiędzy mapę a parę skarpet
przykryłam bluzą z miękkiego polaru

nie ważyły nic

w Kantabrii zgubiłam strach
wśród aniołów bez skrzydeł
w Asturii zabrakło mi pokory
w zachwycie nad melodią oceanu
w Galicji zapomniałam o zmęczonych stopach
otulona snem w klasztornej celi

milion kroków później
dwie intencje
te najbliższe
co dały życie
położyłam obok ciała bez głowy
co płynęło łodzią bez wioseł

dym kadzidła
pośrednik niebieski
daremnie próbował je podnieść

były zbyt ciężkie







Wiersz został wyróżniony przez jurorski duet w składzie Jerzy Kaśków i Stina Novakowska w II Edycji Ogólnopolskiego Konkursu "Metafizyczny tekst poetycki".*


* Wyróżnienie jest dla mnie szczególnie cenne, bo, po pierwsze, w tekście tym zdeponowałam bardzo osobiste emocje i wspomnienia. 
Po drugie, liczne metafory i odniesienia do mało znanych tradycji i legend związanych z Camino de Santiago oraz ze świętym Jakubem, mogą sprawiać czytelnikowi trudności interpretacyjne, na przykład: 
Gruzini w XI wieku zbudowali w Jerozolimie, w miejscu dawnego sanktuarium św. Menasa, kościół ku czci św. Jakuba. W XII wieku kościół ten przejęli Ormianie. W 1165 roku pielgrzym Jan z Würzburga pisał: 
Niedaleko stąd, po przejściu na inną przestrzeń płaską, znajduje się wielki kościół zbudowany na cześć św. Jakuba, gdzie mieszkają mnisi ormiańscy i mają tam wielki szpital, aby w nim gromadzić ubogich ze swego narodu. Tam wielkim szacunkiem jest otoczona głowa tegoż świętego apostoła Jakuba. Został on bowiem ścięty przez Heroda, a ciało jego włożyli uczniowie na statek w Joppie i zawieźli do Galicji, natomiast głowa pozostała w Palestynie. Ta właśnie głowa aż do dziś jest pokazywana przebywającym pielgrzymom w tymże kościele. 
Źródło: H. Vincent, F.M. Abel, Jérusalem, Recherches de Topographie, d'Archeologie et d'Histoire, 2, Paris 1922, s. 516-528. 
Po trzecie, w tym samym konkursie została wyróżniona również moja uczennica. Zgłoszenie mojego wiersza miało wymiar motywacyjny, aby zachęcić młodzież do napisania własnych tekstów.


3 komentarze: